Ontwikkelaars zijn de meest nieuwsgierige werknemers die er zijn. Het zit ingebakken in de aard van een rol die werkt in een dynamisch landschap van talen, tools, beveiligingsbedreigingen en technologieën. Helaas laten bedrijven de bal vallen als het gaat om het versterken van de wens van ontwikkelaars om te leren, te groeien en te experimenteren. Dit falen zorgt ervoor dat ze hun beperkte vrije tijd gebruiken om te leren of zelfs op zoek te gaan naar andere vacatures. Sterker nog, 58% van de beveiligings- en ontwikkelingsprofessionals zegt momenteel een burn-out te ervaren. Bovendien overweegt 42% van degenen die hun baan niet hebben opgezegd dit jaar of zou kunnen overwegen om hun huidige baan op te zeggen.
Hoewel veel van deze eeuwige probleemoplossers tijd besteden aan het ontwikkelen van hun vaardigheden op de klok, kunnen ze zich overspoeld voelen door alle ogenschijnlijk hoge prioriteit of interessante leermogelijkheden. Dus hoe kunnen we echt voldoen aan de nieuwsgierigheid en het verlangen van ontwikkelaars om te groeien?
Wat u wel en niet moet doen bij het bijscholen en opschalen van burgerontwikkelaars in uw hele organisatie – Low-Code/No-Code Summit
Dat is een vraag waar ik in mijn rol vaak mee te maken krijg. Het is me duidelijk geworden dat het antwoord neerkomt op het helpen van ontwikkelaars om hun leertijd effectief te gebruiken door hen opzettelijk ruimte te bieden om hun interesses te verkennen, meerdere leermethoden met elkaar te verbinden en alle verschillende beschikbare loopbaantrajecten aan te moedigen.
Het technische carrièrepad van vandaag is een rooster, geen lijn
Hoewel carrièregroei ooit werd gezien als een rechttoe rechtaan traject, lijkt het huidige pad van ontwikkelaars meer op een rooster, dat zich vertakt in verschillende richtingen die aansluiten bij iemands specifieke interesses en talenten. Terwijl technologie en tools snel blijven evolueren, komen er elke dag nieuwe vaardigheden bij, die de weg vrijmaken voor nieuwe functies zoals privacy-engineer, cloud-architect en VP van DevOps. Het is belangrijk om te erkennen dat niet alle ontwikkelaars ervoor kiezen om in traditionele technische rollen te blijven; productbeheer en pre-sales bieden ook creatieve probleemoplossende uitdagingen.
Met steeds veranderende carrièremogelijkheden komt de verantwoordelijkheid voor organisaties en managers om hun technische talent de diversiteit van de wegen voorwaarts te laten zien. Ze moeten ontwikkelaars helpen zich te concentreren op wat ze het leukst vinden om te doen, en hen uiteindelijk begeleiden naar relevante vaardigheden en leeraanbiedingen om een pad voorwaarts te banen dat past bij hun behoeften en interesses.
Onderschat samenwerkend leren niet
Een cruciaal onderdeel van het creëren van de ruimte voor professioneel leren is het bieden van mogelijkheden voor actief peer-to-peer leren. Van het bevorderen van sterkere werknemersrelaties tot het vergroten van de betrokkenheid, samenwerkend leren is essentieel.
Bovendien is er volgens Dr. Saul McLeod van de Universiteit van Manchester een aanzienlijke kloof, de “zone van naaste ontwikkeling” genoemd, tussen wat men zelf kan leren en wat men kan leren met de aanmoediging en steun van anderen. Samenwerkend leren kan mensen helpen deze kloof te overbruggen en hun kennis over een bepaald onderwerp enorm uit te breiden.
Een manier waarop bedrijven samenwerkend leren kunnen bevorderen, is door programma’s te hosten die mensen uitdagen om creatief en innovatief te zijn in teams. Bij SAP organiseren we de Innovator Challenge, een wereldwijd programma waarbij deelnemers ongeveer zes maanden de tijd hebben om iets nieuws te bouwen met behulp van SAP-technologie. Medewerkers worden gekoppeld aan collega’s met dezelfde interesses en vaardigheidsniveaus, met als doel praktijkervaring op te doen met onze producten en diensten. Dit programma stelt techneuten niet alleen in staat om meer te leren over technologieën waarmee ze niet elke dag werken, het biedt ook een leuke, veilige omgeving waarin werknemers kunnen innoveren en hun speciale vaardigheden kunnen verdiepen.
Voor meer samenwerkend leren op korte termijn kunnen bedrijven leercirkels overwegen, een hackathon organiseren of stimulansen geven aan teams die samen trainingsmodules voltooien.
Het opbouwen van een leercultuur vereist dat organisaties verder denken dan alleenstaande evenementen of jaarlijkse trainingen. Teams hebben een platform nodig voor voortdurende conversatie en uitwisseling. Omdat ontwikkelaars voortdurend hun benaderingen en methoden optimaliseren, kunnen online communities een ongelooflijke bron voor hen zijn om een specifieke coderingsvraag te stellen of om gewoon meer te weten te komen over wat er is.
Community’s of Practice bieden ontwikkelaars de mogelijkheid om in contact te komen met collega’s of mentoren om hun dagelijkse uitdagingen en successen uit te wisselen, problemen op te lossen en meer te delen. Het hosten van een gemeenschap voor dialoog kan een passie voor leren aanwakkeren